LEES GOED DE INSTRUCTIES HIERONDER.  En wacht  na het klikken op één van de knoppen hierboven even tot de bevestiging verschijnt.

1. Check sloep nummer
Check goed of je in de juiste sloep zit. (zie boekingsinformatie of SMS)

(ALK1, ALK2 , etc.)

2. Stop de plug(s) in de loosgaten

Het gat zit achterin de sloep aan de zijkant of in het midden. Doe de pluggen in de bodem (bij ALK1 en ALK2 zit er één plug, bij het linkerluik)

3. Sloep activeren

activeren
Gebruik de knoppen bovenin het scherm om de sloep te starten, pauzeren of stoppen.  LET OP: ALS JE DE SLOEP STOPT KAN JE DEZE NIET MEER AAN ZETTEN!

4. Haal de stekker uit het stopcontact

Het stopcontact zit op de steiger. Als de stekker
er al uit is is dat geen probleem.

5. Geniet van je vaartocht 

Druk de ronde knop naast het stuur in en maak de sloep los. Je kunt nu gaan varen door de gashendel vooruit dan wel achteruit te bewegen. Wijst de hendel omhoog dan wordt er geen gas gegeven.

6. Klaar?

Zorg ervoor dat je op tijd terug bent! (wel zo fijn voor de volgende huurder) Als er schade is, laat ons dit direct telefonisch weten.  Om de huurperiode te stoppen klik je op de stop-knop bovenin het scherm. Hierna volgt een bevestigingsmelding. Zorg er op het einde voor dat de stekker weer in het stopcontact zit.

(ALK1, ALK2, etc.)

1. Check sloep nummer
Check goed of je in de juiste sloep zit. (zie boekingsinformatie of SMS)

2. Stop de plug(s) in de loosgaten

Het gat zit achterin de sloep aan de zijkant of in het midden. Doe de pluggen in de bodem (bij ALK1 en ALK2 zit er één plug, bij het linkerluik)

activeren

3. Sloep activeren
Gebruik de knoppen bovenin het scherm om de sloep te starten, pauzeren of stoppen.  LET OP: ALS JE DE SLOEP STOPT KAN JE DEZE NIET MEER AAN ZETTEN!

4. Haal de stekker uit het stopcontact
Het stopcontact zit op de steiger. Als de stekker
er al uit is is dat geen probleem.

5. Geniet van je vaartocht
Druk de ronde knop naast het stuur in en maak de sloep los. Je kunt nu gaan varen door de gashendel vooruit dan wel achteruit te bewegen. Wijst de hendel omhoog dan wordt er geen gas gegeven.

6. Klaar?
Zorg ervoor dat je op tijd terug bent! (wel zo fijn voor de volgende huurder) Als er schade is, laat ons dit direct telefonisch weten.  Om de huurperiode te stoppen klik je op de stop-knop bovenin het scherm. Hierna volgt een bevestigingsmelding. Zorg er op het einde voor dat de stekker weer in het stopcontact zit.

  • Houd altijd rechts aan tijdens het varen. Professionele vaart (ook rondvaart) en natuurlijk voortgestuwde vaartuigen (zeilboten, SUP’s, surfers, kano’s, etc.) hebben altijd voorrang!
  •  geen luide muziek, houd rekening met de omgeving.
Molen van Piet

Molen van Piet (1769) is een ronde stenen stellingmolen-korenmolen in de Nederlandse stad Alkmaar. De molen heet officieel ‘De Groot’ en werd gebouwd als walmolen op het Clarissenbolwerk nabij de vroegere Kennemerpoort en domineert aldaar nog steeds het stadsbeeld.

In 1884 werd de molen gekocht door Cornelis Piet, die onder in de molen een woning liet maken. De familienaam van deze molen bleef in de volksmond verbonden aan deze molen, en de oude naam De Groot wordt nog nauwelijks gebruikt.

De Waag / Waagplein (Kaasmarkt)

De Waag (1603) is een rijksmonument op het Waagplein dat in gebruik is geweest als kapel en waag. Het Hollands Kaasmuseum en de VVV zijn tegenwoordig in het gebouw gevestigd. Het gebouw heeft een toren met beroemde ruitertjes en een fraai carillon. 

Op het Waagplein wordt in de zomer de kaasmarkt gehouden.

Accijnstoren

De Accijnstoren (1622) is vierkant en gebouwd in baksteen met natuurstenen banden. De toren heeft een luidklok.

Het was aanvankelijk een soort belastingkantoor. Ingevoerde goederen moesten hier worden aangegeven, de accijnzen die dat opleverden waren een belangrijke inkomstenbron voor de stad.

In 1924 werd de toren 4 meter verplaatst vanwege verbreding van de Bierkade.

Hoe lang gaat de accu mee?
De omvang van de accu’s zijn zo bepaald, dat er continu 7-8 uur vol gas gevaren kan worden op basis van 80 Ampere. In de praktijk varen onze sloepen probleemloos gedurende de gehele dag.

Wat doe ik bij schade?

Als je rustig de bochten neemt, op tijd afremt, is de kans op schade uiterst klein (wees ook voorzichtig met achteruit varen in de buurt van de kant – de schroef is zeer kwetsbaar!). De sloepen varen niet snel, dus de kans op echte schade is niet groot.  Gebeurt het toch – iemand anders kan ook de oorzaak zijn – bel ons altijd op (zie contact pagina).

Noteer de gegevens van de tegenpartij. Maak ook nog even een schade-rapport met een situatie-schets en volgens jou de oorzaak van het probleem.

De kans is overigens niet erg groot dat je de sloep zelf beschadigd. De stootrand, de voorbumper en het aluminium kunnen heel veel hebben. Het is waarschijnlijker dat er schade is ontstaan aan een andere boot. Als schipper/huurder accepteer je een eigen aansprakelijkheid. Je WA verzekering dekt dit soms ook (mits je niet teveel gedronken hebt – ook op het water geldt de ‘BOB’).